Verkkokauppamme järjestelmäuudistuksesta on kulunut reilu kuukausi ja on aika summata tapahtunutta. Alkuun lämmin kiitos kaikesta saamastamme palautteesta, toiveista, kehitysideoista, ruusuista ja risuista! Kyseessä on ollut yrityshistoriamme suurin muutos eikä tästä valitettavasti ole täysin kunnialla selvitty.
Miksi verkkokauppa-alustaa oli sitten tarve vaihtaa..?
Jos palataan historiassa hieman taaksepäin.. Vuonna 2004, kun Hyvinvoinnin Tavaratalo sai alkunsa, toteutettiin verkkokauppa omalle täysin räätälöidylle alustalleen. Toki tuohon aikaan valmiita verkkokauppa-alustojakaan ei juuri ollut tarjolla. Vuosien saatossa alustan tekniikkaa, kaupan ulkoasua ja toiminnallisuuksia kehitettiin säännöllisesti.
Verkkokauppa-alustan vaihtoa lähdimme kuitenkin selvittämään keväällä 2015 voidaksemme vastata entistä paremmin asiakkaidemme toiveisiin ja tämän päivän verkkokauppakäyttäytymiseen. Yksi suurimmista puutteista oli mobiilioptimoidun verkkokaupan puuttuminen. Uudistuneen sivun myötä verkkokauppamme ilmettä saatiin modernisoitua - uudistimmehan myös brändi-ilmeemme samalla kertaa. Tämän lisäksi saimme pitkään odotetun mobiilikaupan, entistä paremman tuotehaun, sekä monia muita pienempiä toiminnallisuuksia. Ja mikä meidän laajalla tuotevalikoimalla ja isolla kävijämäärällä tärkeintä - yhden Suomen nopeimmista verkkokaupoista!
Ei menny niinku Strömsössä
Oli selvää, että näin isossa järjestelmäuudistuksessa haasteita ja yllätyksiä tulee vastaan vaikka kuinka huolellisesti pohjatyöt valmisteltaisiin ja testattaisiin. Valitettavasti ilman ongelmia ei tosiaan selvitty... Verkkokauppa itsessäänhän asiakkaillemme on toiminut oikein hyvin ja tästä olemme saaneetkin paljon positiivista palautetta. Kiitos siitä! Toki monet pitkään asiakkaanamme olleet ovat alkuun saattaneet ihmetellä mistä ne tutut suosikkituotteet löytyvät tai mihin asiakastili tai ekopisteet ovat hävinneet. Tämä viimeksi mainittu onkin tuonut ihan oman mausteensa kokonaisuuteen - edelleenkään harvassa verkkokaupassa on omaa kanta-asiakasohjelmaa.
Lanseerasimme Hyvis-ohjelman jo vuonna 2013 ja sillä on nykyisin yli 130.000 kantislaisista! Valitettavasti kanta-asiakasohjelma ei sellaisenaan ollut suoraan siirrettävissä järjestelmästä toiseen ja myös tämän tekniikka on täysin uusittu. "Vanhassa kaupassa" ekopisteet tilitettiin asiakkuuksille 30 päivää toimituksesta. Tästä teknisestä detaljista johtuen jouduimme pitämään ekopisteiden käytössä taukoa järjestelmän käyttöönoton yhteydessä.
Jos ei jotain huonoa niin myös hyvääkin! Jatkossa ekopisteet tilitetään asiakkuuksille jo tilauksen toimitushetkellä. Lisäksi laskimme parhaimmalle tasolle vaadittujen ostojen määrää 750 eurosta 500 euroon. Näin sinun on mahdollista päästä entistä nopeammin nauttimaan mm. 10 % ekopistekertymästä!
Missä tilaukseni menee..?
Tämä kysymys on tullut varsin tutuksi asiakaspalvelumme väelle. Valitettavasti teknisistä haasteista johtuen emme vielä ole saaneet näkymään asiakassivuilla kaikkia tilaukseen liittyviä työvaiheita. Tyypillisestihän tilaus lähtee varastoltamme 1-3 arkipäivän kuluessa. Tilauksen jäädessä odottamaan jotain varastolle saapuvaa tuotetta on luonnollisesti aiheesta tämän toiminnon perään kyselty. Tulossa on!
Teknisten haasteiden lisäksi tilauksia ovat toisinaan viivyttäneet varaston henkilöstöpula ja massiivisen varastomme inventaario. Tässä myös syy sille miksi varastosaldoja tai parasta ennen -päiväyksiä emme toistaiseksi ole entiseen tapaan ilmoittaneet verkkokaupan sivuilla.
Jotta kaikki haasteet varmasti sattuisivat saman aikaisesti olemme harmillisen monien tavarantoimittajiemme kohdalla kärsineet erilaisista toimitusvaikeuksista, kuten viime päivinä paljon esillä olleen Oriolan tapauksessa.
Anteeksi!
Kuten edellä kerrottua niin emme luonnollisesti ole pystyneet tarjoamaan sellaista palvelua ja asiakaskokemusta, joihin asiakkaamme ovat vuosien saatossa tottuneet. Tästä olemme äärimmäisen pahoillamme ja esitän anteeksipyynnön tapahtuneesta. Samassa yhteydessä haluan myös kiittää asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja niistä monista tsemppaavista palautteista, joita olemme saaneet. Iso kiitos kuuluu luonnollisesti myös upealle henkilökunnallemme, joka on pyyteettömästi tehnyt työtä asioiden kuntoon saattamiseksi.
Parhain terveisin, Tomi Kottonen, verkkokauppias, Hyvinvoinnin Tavaratalo
Alunperin julkaistu 8.9.2017 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa.